Alpro - Europees marktleider in plantaardige producten

Het laatste atelier van 2014 ging door in Wevelgem bij Alpro, de Europese marktleider in plantaardige voeding en dranken. Alpro was oorspronkelijk een droom van Philippe Vandemoortele. In 1980 vond het bedrijf zijn plaats binnen de groep Vandemoortele. Het bedrijf was een pionier in het produceren van plantaardige sojadrank. Sindsdien breidde het zijn gamma sterk uit met margarines, desserten, plantaardige variaties op yoghurt en room, alsook recent andere plantaardige drinks gemaakt van amandelen, hazelnoten, rijst, haver en kokosnoot. Alpro is het Europese segment van de Amerikaanse The WhiteWave Foods Company en mag zich Europees marktleider noemen in plantaardige voeding. Ondertussen biedt Alpro werkgelegenheid aan meer dan 800 mensen.

Alpro - foto

Workshop

Tijdens de workshop leerden we dat duurzaamheid verweven zit in het DNA van Alpro. Ze produceren immers een product dat goed is voor mens en voor planeet. Meer groei, betekent volgens hen dus automatisch winst voor mens en milieu. In het atelier kregen we bovendien een 'avant-première' van hun nieuwe SD strategie 2020, waarin de creatie van « shared value » centraal staat. De uitdaging, waarover we samen nadachten, is hoe Alpro de 'duurzame nichemarkt' kan verlaten en kan mainstreamen, zonder aan duurzaamheid in te boeten.

Ontdek ook de gedetailleerde fiche over Alpro op onze portaalsite.