Lifting Each Other Up - Interdisciplinair netwerk voor academische vrouwen, met mentoring, workshops en beleidsimpact
Link met de Stichting
Lifting Each Other Up is een interdisciplinair netwerkinitiatief dat vrouwelijke academici aan de Universiteit Hasselt versterkt in hun wetenschappelijke loopbaan. Het project speelt in op structurele ongelijkheden in de academische wereld, zoals het glazen plafond, toxisch leiderschap en ‘sticky floors’. Door interactieve workshops, strategische sessies en een mentorschapprogramma te combineren, biedt het initiatief concrete tools om obstakels te overwinnen en een inclusieve werkomgeving te stimuleren. Daarnaast maken de creatieve methodologieën zoals photovoicing en journeymapping onderliggende barrières zichtbaar en vormen de basis voor structurele beleidsaanbevelingen.
Het netwerk bestaat uit vertegenwoordigers van alle UHasselt-faculteiten en scholen en richt zich op zowel juniors als ervaren academici. Via haar hybride aanpak met online en fysieke bijeenkomsten garandeert het initiatief maximale toegankelijkheid. Het project is een samenwerking tussen Elke Emmers, Ruth Stevens, Eline Jammaers en Anouk Agten. Hun expertise in onderwijs, gezondheid, architectuur, kunst, bedrijfskunde en genderstudies staat garant voor een breed gedragen en impactvolle aanpak. "Lifting Each Other Up" ambieert niet alleen persoonlijke ondersteuning, maar ook duurzame institutionele verandering binnen en buiten de universiteit.
“Dit project is ontstaan vanuit de noodzaak om structurele barrières aan te pakken die vrouwelijke academici dagelijks ervaren, zoals onzichtbare uitsluiting, subtiele bias en gebrek aan rolmodellen. We overstijgen de klassieke ‘praatgroep’: een plek van strategisch zusterschap, waar barrières worden bekeken als inspiratie, en inspiratie op haar beurt wordt omgezet in actie. Dankzij de steun van het Sakura Fonds kunnen we niet alleen een krachtig netwerk opzetten, maar ook via participatieve methodieken beleidsimpact genereren. De financiering maakt het mogelijk om creatieve werkvormen en mentorschap te integreren, wat cruciaal is voor het versterken van loopbanen en het creëren van duurzame verandering binnen onze academische gemeenschap.”
Projectleiders:
- Elke Emmers, Professor, School voor Educatieve Studies - Projectcoördinatie, inhoudelijk expert onderwijs, fellow voor SES
- Ruth Stevens, Postdoctoraal onderzoeker ARK & SES - Co-creatieve methodologie & visuele data, fellow voor ARK
- Eline Jammaers, TT docent, Faculteit BEW - Genderbeleid in organisaties, fellow voor BEW
- Anouk Agten, TT docent SES / Praktijkassistent GLW - Fellow GLW, expert gender in geneeskunde