L’INDSEé 2de en 3de graad - Bastogne
Link with FFG
Al sinds 2011 zetten de tweede en derde graad van het Notre-Dame Instituut uit Bastenaken zich in voor de transitie naar een duurzame samenleving. De school ontwikkelt educatieve activiteiten rond duurzame ontwikkeling en betrekt hierbij de volledige leergemeenschap. Aanvankelijk kleinschalige activiteiten gericht op het sensibiliseren van haar leerlingen, groeiden uit tot een veelheid aan projecten rond energie-efficiëntie, sorteren en recycleren, waterbesparing en duurzame voeding. Op die manier draagt het INDSé bij aan het welzijn en de gezondheid van haar leerlingen en personeel enerzijds, en de gezondheid van onze planeet anderzijds. De school telt meer dan 1100 leerlingen.
Agenda 21
De projecten en activiteiten van het INDSé vertrekken vanuit beginsel 21 van de Verklaring van Rio: “The creativity, ideals and courage of the youth of the world should be mobilized to forge a global partnership in order to achieve sustainable development and ensure a better future for all”. De ‘Stuurgroep Agenda 21’ van de school verenigt de verschillende betrokken actoren en coördineert de acties en projecten. In december 2015 ontving de school het label “Agenda 21 Scolaire” van Coren vzw. Dit label beloont de geleidelijke integratie van duurzame ontwikkeling in het onderwijs en op organisatorisch niveau, en het openstellen naar de buitenwereld aan de hand van partnerschappen, synergiën en samenwerkingsdynamieken.
De school van morgen
De school organiseert onder andere artistieke projecten met gerecycleerde materialen. Verder installeerde ze waterloze urinoirs, een sorteercentrum en composthopen en hecht ze veel belang aan energiebezuiniging. Deze toekomstgerichte initiatieven van het INDSé benadrukken de innovatieve denkwijzen van haar leerlingen en leerkrachten. In de toekomst wil de school ook de ouders meer betrekken. In de opleiding van onze jongeren een dimensie duurzame ontwikkeling integreren is voor de school van cruciaal belang. Dit zal een positieve impact hebben op de levensomstandigheden van de toekomstige generaties. “We moeten echt een mentaliteitsverandering op gang brengen” stelt Dominique Lambert, Adjunct-Directeur. “We moeten ons consumptie- en productiemodel, met haar perverse effecten, herdenken. Hiermee beginnen we het best bij onze jongeren”.