Schmitz Digital Printing
Link met de Stichting
Schmitz Digital Printing, dat gespecialiseerd is in het digitaal bedrukken van grote oppervlakken, waagde 7 jaar geleden een unieke sprong richting ecologisch printen en creëerde het «Green Attitude»-label. Deze ecologische visie werd over het hele productieproces ingevoerd. De EMAS-registratie in 2010 zette het label nog extra kracht bij. Binnen de drukkerij werd zelf een heus EcoTeam opgericht dat er elke dag opnieuw over waakt dat alle procedures streng worden nageleefd. Het bedrijf levert ook op het sociale vlak al heel wat inspanningen, maar wil die verwezenlijkingen nu ook laten certificeren. Tegelijkertijd wil het bedrijf, dat in 2013 vijftien werknemers telde, blijven groeien.
Een groene drukkerij
“Een drukkerij wordt vaak gezien als een vervuiler die niet alleen bomen kapt, maar ook schadelijke kleurstoffen en oplosmiddelen gebruikt. Ons bedrijf bewijst dag na dag het tegendeel”, constateert Bruno Schmitz, oprichter van Schmitz Digital Printing. De in Ciney gevestigde drukkerij probeert zo veel mogelijk ecologisch verantwoorde inkt te gebruiken, haar schadelijk afval tot een minimum te beperken en haar energieverbruik te reduceren. In 2013 wilt Schmitz het elektriciteitsverbruik met 30 % en het afval met 50 % verminderen. Een ander streefdoel is 75 % van alle afval te kunnen recycleren en daarnaast probeert Schmitz ook nog eens altijd op biologisch afbreekbare dragers te drukken. Het EcoTeam van 3 werknemers waakt dag na dag over de correcte uitvoering van het milieubeheersysteem.
De werknemer, een onmisbare schakel!
Met een stijgende omzet is Schmitz een gezond bedrijf dat 20 werknemers tewerk stelt. Elke werknemer krijgt een heuse ‘milieubewijs’, waarop staat uitgelegd welke verantwoordelijkheden hij of zij heeft. Iedereen kan ook goede ideeën of voorstellen achterlaten in de ‘green box’. “Onze filosofie kan immers enkel in praktijk worden gebracht als iedereen zijn rol van onmisbare schakel in de keten erkent en als dusdanig ervaart”, verduidelijkt Bruno Schmitz. De crisis weerhoudt Schmitz er niet van om te blijven investeren en de werkgelegenheid te creëren. “Onze sector staat de laatste jaren sterk onder druk van erg goedkope drukkerijen uit het Oosten, vele collega’s hebben die moordende concurrentie niet overleefd”, betreurt Bruno Schmitz. Schmitz probeert immers economie, ecologie en welbevinden van de werknemer te combineren met regionaal verankerd ondernemerschap.