Link met de Stichting
Het ‘groene’ bewustzijn van dit medisch-pedagogisch instituut vindt zijn oorsprong zo’n tiental jaar geleden, toen er veel over het Kyotoprotocol werd gesproken. De directie stelde zichzelf toen als doel om haar broeikasgassen tot 5% te verminderen. Ideologische en pedagogische overwegingen wegen daarbij meer door dan economische, want het is vooral de bedoeling om de vijftig jongeren – tussen 3 en 25 jaar oud –die in het instituut verblijven concreet bij het project te betrekken.
La Providence ging meteen van start door de energieprestatie van al haar gebouwen grondig te verbeteren: thermische isolatie, vervanging van de chassis, uitrusting met thermische en fotovoltaïsche panelen, warmtepompsystemen,… Tezelfdertijd spoort de instelling haar personeel aan om rationeel om te springen met energie.
Sindsdien is de aanpak sterk geëvolueerd en krijgt duurzame ontwikkeling steeds meer een plaats als globaal concept waarmee rekening wordt gehouden in de dagelijkse werking van de instelling. Een voorbeeldje: La Providence koopt haar melk bij een buurvrouw, waardoor de jongeren kunnen genieten van een kwaliteitsproduct, tezelfdertijd worden verpakkings- en vervoerskosten vermeden, krijgt de lokale economie een duwtje in de rug krijgt en komen er 6000 tetrabrikken minder in de containers terecht. De instelling koopt streek- en seizoensgebonden producten aan en, waar mogelijk, van biologische oorsprong. Er wordt zo rationeel mogelijk omgegaan met de was en er wordt voorkeur gegeven aan ecologische detergenten. Ook op mobiliteitsgebied zijn er hervormingen doorgevoerd om de afgelegde kilometers in te perken. Verder worden ook opleidingen in ecologisch rijgedrag aangeboden. De plaatsing van efficiënt materiaal draagt dan weer bij tot minder water- en elektriciteitsverbruik.
Een eco-team sensibiliseert het personeel en moedigt goede gewoonten aan. De bespaarde middelen worden geïnvesteerd in de aankoop van nieuw materiaal.
Uiteraard zijn de jongeren de belangrijkste actoren in deze aanpak. Een toenemend aantal projecten wordt opgezet om van hen echte « eco-consumenten » te maken: de school neemt deel aan provinciale en gemeentelijke milieuprojecten (« Brevet du Benjamin en environnement » en « Communes et rivières propres »), en er werden activiteiten georganiseerd rond visserij, ornithologie, de plaatsing van zwaluwnestjes, de aanleg van een moestuin, pictogrammen en gezelschapsspellen, thematische didactische uitstapjes, het creëren van je eigen afwasmiddel, enz.