Edonia
Link met de Stichting
Hugo Valentin, Pierre Mignon en sinds kort ook Nicolas Irlinger zijn de medeoprichters van Edonia. Deze start-up heeft een eenvoudige, vernieuwende en gepatenteerde technologie ontwikkeld voor de productie van een ingrediënt dat de unieke eigenschappen van microalgen benut. Het resultaat is een heerlijk ingrediënt dat rijk is aan eiwitten, vitaminen en essentiële mineralen en dat heel weinig bewerkt is (waardoor het verschilt van andere eiwitbronnen). Het heeft een bijzondere textuur, is voedzaam en prikkelt de zintuigen. Microalgen hebben dan ook een groot potentieel om gebruikt te worden in voeding.
Gezien de groeiende wereldbevolking en de ecologische uitdagingen moeten we meer eiwitten produceren en tegelijkertijd minder hulpbronnen gebruiken in dat proces. Edonia helpt om eiwitbronnen te diversifiëren en de impact van onze voeding te beperken. Aan het kweken van algen komen namelijk maar heel weinig water, energie en plaats te pas, waardoor het lukt in de meeste ecosystemen. Dit levende organisme heeft niet veel nodig, en hetzelfde geldt voor het productieproces.
Edonia positioneert zich zoals B2B-producent van getextureerde eiwitten. Dit innovatieve product voldoet aan de strenge vereisten van de grote groepen in de voedingsindustrie en komt tegemoet aan de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven.
Het Shinju Fonds voor Toekomstige Generaties was de eerste instelling die ons haar vertrouwen schonk. Dankzij de lening die het filantropische fonds via het programma 'Seeding the Future' ter beschikking stelde, konden we ons bedrijf oprichten. Deze 50.000 euro was de eerste financieringsbron voor het project na het aandelenkapitaal dat door de oprichters werd gestort. Met dit bedrag konden we de ontwikkeling van onze technologie op laboratoriumschaal versnellen. Bovendien boezemde het onze nieuwe financiers (Réseau Entreprendre, BPI) vertrouwen in. Naast de lening was ook het kwalificatieproces een beslissend moment, omdat een vooraanstaande jury ons businessplan op de proef stelde door ons de juiste vragen te stellen toen het nog helemaal niet op punt stond. De jury gaf ons de kans om twee mensen te ontmoeten, die ons nu nog altijd advies geven: Marion Schuppe, investeringsdirectrice bij Make Sense, en Alexis Angot, voormalig CFO van Ÿnsect. »